Gulenisten
- Jeg kan finne en kontakt som kan hjelpe deg i Riga, sa Ahmet Karais.
Jeg hadde slitt litt med å finne noen som kunne hjelpe meg med praktiske ting i Riga. Ikke minst det å finne 4 unge som kunne delta i fotoprosjektet. I hvert land jeg sykler gjennom søker jeg ca 4 barn som får utlånt hver sitt kamera. Bildene de tar skal ende opp i en utstilling som viser verden med unges øyne.
Ahmet har ledet Mangfoldhuset i Trondheim og er en tilhenger av Fethullah Gulen. Samme dag hadde Ahmet snakket med Sinan, en felles gulenist bosatt i Riga og han sa seg villig til å hjelpe meg.
Sinan kom til Riga for noen år siden etter tidligere å ha bodd og drevet skoler i Mongolia og Polen.
- Jeg er så stolt av mine mongolske venner, sa Sinan etter at vi hadde gitt ungdommene hvert sitt kamera og instruksjoner slik at de kunne begi seg ut på byen for å ta bilder.
Bakgrunnen var en nyhet om at Tyrkia hadde sendt et fly til Mongolia for å hente ut en Gulen-tilhenger og tidligere kollega av Sinan mot hans vilje. Mongolerne hadde stoppet kidnappingsforsøket.
- Jeg kan ikke reise hjem til Tyrkia, forteller Sinan.
Erdogan hevder at gulenistene er terrorister og sto bak kuppforsøket mot ham. I virkeligheten er det all grunn til å tro at statsministeren benyttet kuppet som en unnskyldning for å bli kvitt en brysom motstander. Som en erklært gulenist må Sinan regne med å bli arrestert om han skulle vende tilbake til hjemlandet
- Jeg er den eneste tyrker og den eneste muslim på skolen, sier Sinan.
Noen ganger blir han beskyldt for at skolen er opprettet for å fremme islam. Men jeg som administrator deltar han lite i undervisningen. Skolen har engelsk som undervisningsspråk, men elevene lærer både latvisk og russisk. Mens det er motsetninger mellom latvierne og den russiske minoriteten i Latvia legger Sinan vekt på at elevene skal lære begge språkene nettopp for å skape toleranse mellom folkegruppene.
Kunnskap, toleranse, likeverd er ord Sinan liker å bruke. Han er svært skeptisk til utviklingen i Tyrkia hvor myndighetene setter folkegrupper og religioner opp mot hverandre. Folk med utdanning blir sett med skepsis på av myndighetene fordi de innebærer en mulig opposisjon. Resultatet er en hjerneflukt hvor ressurssterke mennesker flykter til andre land.
Historiene Sinan forteller er mange og sterke. For eksempel om da myndighetene var i ferd med å grave opp hans fars grav på grunn av mistanke om hans medvirkning til kuppet, mange år etter hans død.
Sinan var til en fantastisk hjelp i Riga. Han organiserte fotoprosjektet, sørget for sikker parkering av sykkelen på skolen og skaffet meg gratis innkvartering i en leilighet sammen med to studenter fra Tadsjikistan, som jeg også fikk gode samtaler med.