Djevelen ligger i detaljene
Det finnes dem som bare begir seg ut på en lang sykkeltur gjennom mange land uten å planlegge særlig på forhånd. Man vet hva målet er , så begynner man å sykle, og løser utfordringene når de kommer. Og utfordringene vil komme. Du får en sår bak eller blir syk og må hvile, du trenger visum for å komme inn i et land og må vente på at søknaden behandles eller så trenger sykkelen reparasjon.
I mitt tilfelle er det litt mer komplisert. Når hensikten med turen er å skape oppmerksomhet om barns rettigheter trenger jeg samarbeidspartnere underveis og jeg må legge en tidsplan som jeg må prøve å holde. I hvert land skal jeg for eksempel samarbeide med en lokal Rotaryklubb eller andre om et fotoprosjekt. Noen barn og unge skal låne et kamera og ta bilder som skal settes sammen til en utstilling. Da må mine samarbeidspartnere vite når jeg kommer. En forsinkelse går ikke bare ut over meg. Den vil ramme mange andre også.
Og noen utfordringer er vanskeligere å håndtere enn andre. Ta Iran for eksempel. Der kan jeg ikke bruke Visakort og må ha med meg kontanter for en måned. Hva skjer hvis jeg skulle miste eller bli frastjålet pengene? Men alle slike utfordringer lar seg løse hvis man har planlagt godt nok og har funnet en løsning. I dette tilfellet har jeg via venner i Norge som har venner i Iran fått kontakt med en iraner som kan låne meg et iransk betalingskort som jeg kan bruke, så betaler jeg ham tilbake etterpå.
Og hvordan kan jeg fortelle folk jeg treffer underveis hvorfor jeg sykler hvis vi ikke forstår hverandres språk? Det har jeg løst ved å få hjelp til å oversette en kort tekst til 16 språk, alle de viktigste språkene man snakker i de landene jeg skal sykle gjennom. Denne teksten laminerer jeg slik at jeg kan vise den frem til folk jeg treffer.
Jeg skal bruke en elsykkel, og selv om det finnes sykkelreparatører «på hvert gatehjørne» er det ikke sikkert at de har kompetanse på og deler til en elsykkel. Derfor må jeg kanskje ha med meg noen deler, ha en plan for at andre deler kan sendes ekspress hvis behovet skulle oppstå, samt identifisere mulige servicepunkter på forhånd slik at jeg kan besøke dem underveis og få service på sykkelen før feilene oppstår.
Mye av tiden min før avreise går nettopp til å snakke med folk som har kunnskap om langdistansesykling i disse landene og mange andre som har verdifull kunnskap slik at jeg både reduserer risikoen for at problemer oppstår, samt har tenkt gjennom alternative løsninger hvis noe skulle gå galt. Djevelen ligger i detaljene, sier et ordspråk.
Men alt kan ikke planlegges, og kanskje er det også denne graden av usikkerhet som gjør turen til en spennende opplevelse.