Reiseforsikring en falsk TRYGghet
Noen tror kanskje at et forsikringsselskap vil være til hjelp hvis du opplever problemer i utlandet. Slik er det ikke nødvendigvis, ihvertfall ikke med selskapet Tryg.
Historien om hvordan jeg mistet bagasjen min har jeg beskrevet i en annen blogg, så den skal jeg ikke ta på nytt. Og jeg forstår at det må være regler som må følges så langt det er mulig.
Men er det ingen form for skjønn? I mitt tilfelle ble tapet av bagasje definert som urettmessig tilegnelse av hittegods, og ikke tyveri. Dermed ga det ikke rett til erstatning Mine opplysninger om sykdom og utfordringer knyttet til tap av medisinsk utstyr gadd de ikke en gang kommentere i saksutredningen.
Hva skal man egentlig med en døgnbemannet vaktsentral hvis de ikke kan eller vil hjelpe deg?
De skryter av at de har et nettverk av sykehus, men når jeg mangler stomiposer som jeg er helt avhengig av for å fungere er det ingen hjelp å få. Problemene må jeg løse selv.
Det de kan hjelpe meg med er ‘gode’ råd. Som at jeg må be venner og familie sende penger At det er nærmest umulig å sende penger til Iran uten gode kontakter (pga sanksjoner fra USA) unngår de å nevne. Hvordan man kan sende penger til meg i Iran har de ingen forslag til.
Den eneste hensikten med den halvtimes telefonsamtalen synes å være at de skulle skulle skaffe seg informasjon nok til å avvise et krav. For meg var samtalen bortkastet energi som jeg istedet kunne brukt på å løse mine mange problemer.
Det burde kanskje ikke overraske meg, men jeg hadde ventet at et forsikringsselskap vurderte en sak ut fra lokale forhold.
Skulle jeg fått erstatning for tap måtte jeg ha låst inn bagasjen min langs motorveien et sted hvor innlåsingsmuligheter ikke finnes. De krever kvitteringer for utlegg i et land hvor kvittering er et fremmedord. Og hvor de færreste forstår engelsk slik at du kan forklare hvorfor du trenger dokumentasjon. De krever at du skal anmelde saken til politiet, men forstår ikke at politiet til tross for tre besøk på stasjonen ikke skjønner hvorfor jeg trenger kopi av anmeldelsen. Forsikringsselskapet forutsetter at du skal gjøre gjennomtenkte valg når du er syk, sliten og alene.
Tryg har nok sitt på det tørre med hensyn til formalitetene i saken. De har lett etter grunner til å si nei. Jeg hadde trengt et selskap som hadde lett etter grunner til å si ja. Er selskap som ihvertfall hadde prøvd å være til hjelp.